ثبت درخواست سریع تعمیر
  • +98-9124433425
  • همه روزه از ساعت 8 صبح الی 10 شب

کدام دستگاه تصفیه آب را بخریم؟

قبل از خرید دستگاه تصفیه آب به این موارد و نکات دقت کنید. نوع دستگاه تصفیه آبی که تصمیم به خرید آن را دارید بستگی به آلودگی­ها، ذرات فلزی موجود در آب و سختی آب منزل شما دارد. در اینجا انواع دستگاه تصفیه آب، مزایا و ضررهای آنها و نحوه کارشان را شرح می‌دهیم، سپس نوع آلودگی ها ، فلزات و ناخالصی هایی که می‌توانند از آب حذف کنند بررسی می‌کنیم.

بسته به روش تصفیه آب، دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در 5 نوع دسته بندی می‌شوند.

  • اسمز معکوس
  • ماوراء بنفش (UV)
  • فیلتراسیون بالا (UF:Ultra Filteration)
  • کربن فعال
  • فیلتر رسوب

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس :

این دستگاه تصفیه آب از یک غشای فیلتری اسمز معکوس برای تصفیه آب بهره می‌گیرد. این غشای فیلتری اجازه عبور برخی از مواد و عناصر مضر تعیین شده موجود در آب را از خود نمی‌دهد. آب سخت با فشار توسط پمپ آب به درون دستگاه وارد می‌شود سپس از غشای اسمزی معکوس عبور می‌کند. در طی این فرایند جامد محلول عناصر مضری مانند آرسنیک، فلوراید، سرب، کلر، نیترات و سولفاتها به در غشای فیلتری اسمز معکوس به دام می­افتند، در نتیجه آب زلال و تصفیه شده در اختیارمان قرار می‌گیرد.

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس برای تصفیه آب سخت یعنی آب حاوی نمک مواد جامد محلول و مواد شیمیایی کاربرد دارد. به گونه‌ای که از بین دستگاه‌های تصفیه آب، تنها این نوع از دستگاه تصفیه آب قادر به حذف ذرات فلزی مانند آرسنیک، فلوراید، سرب، کلر، نیترات و سولفات­ها است. اگر آب خانگی در اختیارتان آب سخت حاوی مواد فلزی ذکر شده است، با انتخاب و خرید این دستگاه از سالم و قابل شرب بودن آب تصفیه شده اطمینان حاصل کنید و با خیال راحت سالم و تندرست بمانید.

جهت سنجش میزان سختی آب می توانید از دستگاه سنجش آب (TDS)  استفاده کنید.

انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس:

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با توجه به نوع نصب در دو نوع تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  • قابل نصب روی دیوار یا قابل نصب روی میز : در این روش دستگاه قابل دسترسی در محیط بوده و برای خانه‌های دارای فرزندان و کودکان خردسال نامناسب می‌باشد.
  • قابل نصب زیر سینک ظرفشویی یا زیر تانک ذخیره آب :  در این روش دستگاه به صورت پنهان نصب می‌گردد و دور از دسترس فرزندان دلبندتان قرار می‌گیرد.

مزایای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس مواد جامد محلول، ذرات فلزی مانند آرسنیک، فلوراید و سرب را از بین می برد. همچنین این دستگاه قادر به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب بر اثر وجود میکروارگانیسم هایی مانند باکتری هاو  ویروس ها با از بین بردنشان می‌باشد. اجساد میکروب ها میکروب ها بیرون ریخته می شوند، به طوری که آب خالص از اجساد میکروب ها خارج می شود.
  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با از بین بردن آلاینده هایی که باعث ایجاد طعم و بو بد می شوند، طعم و بوی آب را بهبود بخشیده و نوشیدن آن را لذت بخش تر می‌کنند.
  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، خرید آن مقرون به صرفه است، همچنین نگهداری از این دستگاه آسان بوده و نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارد.

معایب دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس برای اجرا نیاز به برق دارد، زیرا در صورت عدم وجود برق پمپ آن کار نکرده و فشار لازم برای اجرای فرایند را تأمین نمی‌کند. در ضمن فشار آب معمولی برای اینکار مناسب نیست.
  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آب آلوده زیادی تولید می کند. هر چه مواد جامد محلول و میکروب ها در آب بیشتر باشد میزان فاضلاب تولید شده آن نیز بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که گاهی برای تصفیه 10 لیتر آب، تقریباً 5 لیتر پساب تولید شده و نیاز به تخلیه دارد.

دستگاه تصفیه آب ماورای بنفش یا UV : 

این دستگاه به عنوان یک فناوری اثبات شده قادر به از بین بردن بیماری‌های ناشی از آب به دلیل وجود میکروارگانیسم ها، عوامل بیماری زایی مانند باکتری ها، ویروس ها و کیست می‌باشد. همچنین این فناوری با محیط زیست سازگار بوده و طی فرآیند تصفیه از هیچ ماده شیمیایی در این دستگاه استفاده نمی‌شود.

روش کار این دستگاه عبور آب از میان یک لوله با تشعتش اشعه ماوراء بنفش است. لامپ UV در هنگام عبور آب هرگونه میکروب، باکتری و ویروس را از بین برده و به فعالیت آن‌ها پایان می‌دهد. برای تمیز کردن این دستگاه تنها کافیست لامپ ماورا بنفش دستگاه را باز کرده و جسد میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس­ها بی خطر را از روی آن پاک کرد.

تعمیر دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب UV برای آبهای با TDS (مواد جامد کاملا محلول) مانند آب دریاچه ها و رودخانه­ها ایده آل است. دستگاه تصفیه آب ماوراء بنفش قادر به تصفیه آب سخت با سطح TDS بالا نیست. برخلاف دستگاه تصفیه آب UF، دستگاه تصفیه آب UV قادر به از بین بردن و حذف مواد شیمیایی مانند کلر، آرسنیک، فلوراید موجود آب نمی‌باشد.

مزایای تصفیه آب UV

  • هزینه تعمیر و نگهداری کم، لامپ UV این دستگاه را تنها کافیست یکبار در سال یا درهنگام توقف دستگاه تعویض کرد.
  • دستگاه تصفیه آب UV قادر به تصفیه 2 تا 4 لیتر آب در دقیقه بوده که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود. این در حالی که سایر دستگاه‌های تصفیه آب ذکر شده تنها قادر در طول یک دقیقه یک لیتر آب تصفیه در اختیارمان قرار دهند.
  • مصرف کم انرژی، دستگاه تصفیه آب UV به اندازه یک لامپ در خانه برق مصرف می‌کند.
  • نیازمندی بسیار کم به تمیز کردن دستی. اگر یک دستگاه تصفیه آب UV با مخزن ذخیره سازی دارید، تنها کافیست در هفته دوبار آن را تمیز کنید، در صورت عدم وجود مخزن به طور کلی نیاز به تمیز کردن ندارد.
  • طعم آب را تغییر نمی دهد، دستگاه تصفیه آب اشعه ماوراء بنفش از هیچ ماده شیمیایی یا غشای فیلتری استفاده نمی کند. بنابراین، طعم آب را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهد.
  • اشعه ماوراء بنفش مواد معدنی ضروری را حفظ کرده و مواد معدنی ضروری انسان موجود در آب را از بین نمی برد.

معایب دستگاه تصفیه آب UV

  • اجسام میکروب ها در آب تصفیه شده باقی می مانند، درست است که دستگاه تصفیه آب اشعه ماوراء بنفش بیماری‌های ناشی از باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری زا را از بین می برد، اما اجساد مردگان آنها هنوز در آب آشامیدنی تصفیه شده باقی مانده است. در صورتی میزان کمی از میکروب‌ها و سایر عوامل بیماری زا در آب تصفیه شده باقی بمانند قادر به بازتولید جمعیت خود بوده و دوباره آب تصفیه شده را آلوده می کنند.
  • اشعه ماوراء بنفش باعث بهبود طعم و رنگ آب نمی شود. با استفاده از دستگاه تصفیه آب UV، قبل و بعد از تصفیه طعم و رنگ تغییری نمی کند. در صورتی که آب خانگی دارای بوی نامطبوع بوده دستگاه تصفیه آب کربن فعال نیز با آن ترکیب شده تا این مشکل را برطرف کند.
  • روی آب گل آلود و گل تأثیر نمی گذارد. مواد جامد غیر قابل حل مانند شن، گل و مواد جامد آلی دیگر، مانعی برای عبور نور UV از طریق آب می شوند.
  • دستگاه تصفیه آب UV آب سخت را تصفیه نمی کند. دستگاه تصفیه آب اشعه ماوراء بنفش برای تصفیه آب‌های دریاچه­ای با TDS کم  طراحی شده اند و قادر به تصفیه آب سخت نمی‌باشند.
  • دستگاه تصفیه آب UV مواد شیمیایی سمی را از بین نمی برد. قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراء بنفش روی مواد شیمیایی مانند کلر، فلوراید تأثیر نمی گذارد.

 

دستگاه تصفیه آب فیلراسیون فوق العاده یا UF : 

این دستگاه از الیاف توخالی به شکل یک لایه نازک ساخته شده که ماده مورد استفاده در ساخت آن قادر به جدا کردن آب از سایر ذرات موجود در آن است. هنگامی که آب از غشای UF عبور می‌کند، مواد جامد معلق، باکتری ها و ویروس ها به آن چسپیده و به دام می‌افتند و آب زلال و تصفیه شده خروجی فیلتر خواهد بود. در واقع فناوری مورد استفاده در این دستگاه تقریبا با دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یکی است، تنها تفاوت این دو دستگاه در این است که دستگاه تصفیه اسمز معکوس می تواند ذرات بسیار ریز را به دام اندازد، در حالی که دستگاه UF ذرات کمی بزرگ را مسدود میکند.

دستگاه تصفیه آب uf

 

دستگاه تصفیه آب UF برای آب‌های دارای آلودگی کم شیمیایی ایده آل است، زیرا UF مواد شیمیایی موجود در آب را از بین نمی برد، بلکه تنها قادر به مسدود کردن و از بین بردن میکروب هایی مانند باکتری ها و ویروس هاست.

 

این نکته مهم را به یاد داشته باشید دستگاه UF با آب سخت کار نمی کند. زیرا این دستگاه قادر به حذف نمک های محلول آب سخت نیست، از این رو در صورت استفاده برای تصفیه آب سخت تفاوتی در آب ورودی و خروجی دستگاه مشاهده نمی‌شود.

مزایای تصفیه آب UF

  • بدون برق کار می کند. فقط آب خام را در مخزن ذخیره بالا ریخته و آب خالص شده در مخزن ذخیره پایین را جمع کنید. نیازی به استفاده از فشار آب نیست.
  • با فشار کم آب نیز نگران تصفیه آب نباشید.
  • از مواد شیمیایی استفاده نمی کند. UF برای به دام انداختن باکتری ها و ویروس ها از غشاهای توخالی استفاده می کند.
  • آب گل آلود را نیز فیلتر کنید. این دستگاه قادر به از بین بردن قالب و میکروب ها از آب است، در حالی که سایر دستگاه های تصفیه آب مانند UV برای تصفیه آب گل آلود ناتوان هستند.
  • هیچ جسد مرده ای در آب تصفیه نشده وجود ندارد. هر چه میکروب هایی مانند ویروس ها داشته باشند، باکتری ها در غشای UF مسدود می شوند. بر خلاف دستگاه UV آب تصفیه شده از بدن مرده آنها عاری است این در حالی است که در دستگاه تصفیه آب UV حتی پس از تصفیه آب، اجساد مرده در آب شناور بوده و می توانند آب را آلوده کند.
  • طول عمر را ثبت کنید. غشای UF هزاران بار قابل تمیز کردن است. سموم دفع آفات، مواد شیمیایی قادر به آسیب رساندن به غشاهای توخالی UF نیستند. در شرایط مناسب ، ممبران غشایی UF 3 تا 5 سال قابل استفاده است.

معایب دستگاه تصفیه آب UF

  • با آب سخت کار نمی کند. UF مواد جامد محلول را حذف نمی کند از این رو قادر به تصفیه آب سخت نیست. این دستگاه قابل استفاده  برای تصفیه آب سخت چاه نیست. پس توصیه می شود از دستگاه تصفیه آب UF را با منبع آب عمومی از دریاچه ها ، رودخانه ها استفاده کنید.
  • نیازم به تمیزکردن مرتب دارد. میکروب‌های جذب شده روی غشای این دستگاه تا زمانی که به صورت دستی غشا را تمیز نکنیم روی آن باقی می‌مانند. رعایت تمیزکاری مرتب و منظم از جمع شدن میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها روی غشا جلوگیری کرده از این رو آنان قادر به تولید مثل و از بین بردن دستگاه نخواهند بود.

دستگاه تصفیه آب کربن فعال : 

کربن فعال نوعی کربن است که از ذغال سنگ، پوسته نارگیل، پوسته انواع آجیل و چوب ساخته شده است. معمولاً کربن فعال از زغال چوب ساخته می شود. کربن فعال اکثر بیماریهای ناشی از وجود سموم دفع آفات و فلزات سنگین را از بین می‌برد. همچنین کربن فعال مواد شیمیایی بدبو کننده و بد طعم کننده آب را از بین می‌برد. علاوه بر این کربن فعال برای از بین بردن کلر از آب نیز مؤثر است.

دستگاه تصفیه کربن فعال از خاصیت جذب برای تصفیه آب استفاده می‌کند. طی فرآیند جذب، مواد شیمیایی و فلزات موجود در آب به سطح کربن فعال می چسبند. هنگام عبور آب از کربن فعال، مواد شیمیایی مانند کلر و سایر سموم دفع آفات به آن چسپیده و آب تصفیه شده به مخزن ذخیره پایین تر منتقل می شود.دستگاه تصفیه آب

مزایای استفاده از کربن فعال شده

  • بیماریهای ایجاد شده ناشی از وجود سموم دفع آفات و مواد شیمیایی سمی مانند کلر با از بین رفتنشان کنترل می‌شوند.
  • ذرات فلزات سنگین را از بین می برد.
  • بوی نامطبوع و طعم ناخوشایند آب را حذف کرده و استفاده از آن را لذت بخش می‌کند.
  • کربن فعال شده با مسدود کردن کلر و ذرات دیگر آسیب زننده به غشای RO یا اسمز معکوس عمر آن را افزایش می‌دهند.

مضرات کربن فعال شده

کربن فعال نمک های محلول عامل سختی آب را از بین نمی برد.

باکتری ها و ویروس ها را از بین نمی برد. عدم رعایت نگهداری درست سبب رشد بیشتر باکتری ها در سطح کربن فعال می شود به خصوص اگر آب تصفیه شده با کربن فعال برای مدت طولانی استفاده نشود.

فیلتر رسوب : 

این یکی از فیلترهای پیش تصفیه کننده است که در کنار سایر دستگاه های تصفیه آب مانند RO  و UV استفاده می شود. ماده ای که در کف آب جمع می‌شود به عنوان رسوب شناخته می شود. رسوب ممکن است پوسته های زنگ زده لوله‌های فلزی، شن و ماسه یا سایر ذرات که با حذف و ته نشین شدن آن‌ها کدورت آب را از بین رفته و آب تصفیه به صورت زلال از فیلتر خارج می‌شود. در اصل فیلتر رسوب، گرد و غبار ناخواسته و ذرات گل موجود در آب را به خود جلب می کند و به این روش آبی زلال در اختیارمان قرار می‌دهد.

دستگاه تصفیه آبدسشتگاه تصفیه آب

مزایای استفاده از فیلتر رسوب

  • خاک، گرد و غبار، زنگ زدگی، ذرات گل موجود در آب را از بین می برد.
  • هرگونه آلاینده قابل مشاهده را قبل از وارد شدن به دستگاه‌های تصفیه از بین می برد، این مواد ممکن است در صورت وارد شدن به دستگاه‌های تصفیه آب به آنان آسیب رسانده و نیاز به تمیزکاری آنان را بیشتر کنند.
  • با از بین بردن ذرات شن و ماسه با استفاده از فیلتر رسوب، از دستگاه‌های تصفیه RO و UV محافظت شده بنابراین این دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

مضرات فیلتر رسوب

  • مواد جامد محلول، فلزات سنگین و میکروب ها مانند باکتری ها، ویروس ها را از بین نمی برد.
  • با این حال، فیلتر رسوب به عنوان پیش فیلتر به خوبی در افزایش سطح شفافیت و زلالی آب عمل می‌کند، در نهایت به عنوان مکمل دستگاه‌ها دیگر عمل کرده و آبی با کیفیت در اختیارمان قرار می‌دهد.پ

یکی از دغدغه های استفاده از دستگاه تصفیه آب، خرابی و تعویض قطعات اصلی آن می باشد. تیم همتا تعمیر  جهت تعمیر دستگاه تصفیه آب در تهران استفاده نموده و قطعات اصلی و فیلترهای دستگاه تصفیه آب با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

مقالات آموزشی

 image hamta web

تعیین زمان توسط شما

 image hamta web

اعزام سریع تعمیرکار

 image hamta web

تعمیرکاران خبره

 image hamta web

با کمترین هزینه

 image hamta web

گارانتی خدمات

 image hamta web

تهیه قطعات مورد نیاز