ثبت درخواست سریع تعمیر
  • +98-9124433425
  • همه روزه از ساعت 8 صبح الی 10 شب

نکات مربوط به نگهداری و تعویض گاز یخچال

تعمیر گاز یخچال

در یخچال های مکانیکی اولیه از سولفوردیوکسید، متیل کلورید و آمونیاک به عنوان عامل سردسازی استفاده می شد که بعدها به دلیل سمی بودن این مواد و به خطر افتادن سلامتی انسان استفاده از آن ها متوقف گردید. امروزه از گازهای فریون استفاده می شود که کاملا بدون بو می باشند و قابل اشتعال نیستند. از معایب استفاده از این گازها تخریب لایه ی اوزون و ایجاد اثر گلخانه ای به دلیل حجم زیاد آن ها می توان اشاره کرد که متخصصان امروزه با اعمال تغییراتی در آن ها، اثرات مخرب این گازها را به حداقل رسانده اند.

کمپرسور

در اکثر سیستم های خنک کننده تولید سرما به صورت مشابه انجام می شود که در این فرایند کمپرسور نقش اصلی را ایفا می کند. کار کمپرسور فشرده کردن و به حرکت دراوردن گاز مبرد فریون درون کانال های اواپراتور است. نتیجه ی گردش گازها در کانال و همچنین خاصیت گاز مبرد فریون باعث خنک شدن اواپراتور می شود یعنی کمپرسور یخچال وظیفه فشرده کردن گازمبرد را برعهده دارد تا در قسمت کندانسورگاز داغ با از دست دادن گرما به مایع تبدیل شود و در اواپراتور مایع انبساط پیدا می کند و این تغییر فاز گرما را از داخل یخچال می گیرد و در قسمت کندانسور گرما را به محیط انتقال می دهد که در نهایت باعث خنک شدن یخچال می شود. در واقع یخچال گرمای مواد  داخل را می گیرد و به محیط انتقال می دهد تا از این طریق مواد داخل خنک شوند و این کار مرتب تکرار می شود تا محیط سردخانه به دمای مورد نظر برسد.

کندانسور

کندانسور از یک مجموعه لوله های پیچ در پیچ در کنار موتور یا بالای آن تشکیل شده است. گاز مبرد فریون به وسیله ی کمپرسور با فشار زیادی وارد کندانسور می شود سپس در این قسمت گاز دمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل می شود. کندانسور حرارت گاز فریون را به محیط می دهد و آن را تبدیل به مایع می کند.

خالی شدن گاز یخچال

از علائم خالی شدن گاز یخچال می توان به سردنکردن یخچال یا گرم شدن مواد داخل یخچال اشاره کرد. البته ممکن است سرد نشدن یخچال دلایل دیگری از جمله خرابی لاستیک درب، خرابی ترموستات و.... نیز داشته باشد اما عمده ترین دلیل آن خالی شدن گاز یخچال می باشد. همانطوری که گفته شد گاز فریون باعث خنک شدن گاز یخچال می شود.

در صورت نشت و نبودن این گاز، سیستم یخچال دچار مشکل می شود و باعث می شود تمام اجزا به صورت مداوم کار کنند  تا نبود گاز فریون را جبران کنند. کمپرسور و کندانسور دائما درحال فعالیت و کارکردن خواهند بود تا دمای یخچال را به سطح مورد نظرشان برسانند این شرایط به کمپرسور فشار وارد می کند و ممکن است به آن خسارت وارد کند. همچنین این مشکل باعث می شود مصرف انرژی بالاتر رود زیرا موتور یخچال دائما کار می کند پس انتظار می رودهزینه برق نیز بالا رود.

جهت جلوگیری ازخرابی کمپرسور و هزینه های اضافی برق، بهتر است گاز یخچال را مورد بررسی قرار دهید. گاز فریون عمدتا بدون بوست اما سایر گازهای مبرد بوی خاص و کمی دارند و هنگامی که نشت پیدا می کند ممکن است بویی شیمایی را منتشر کنند. ممکن است تصور کنید ماده ای غذایی درون یخچال فاسد شده است پس از بررسی داخل یخچال و نبود مواد فاسد بهتر است یخچال را خاموش کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید. تنفس گاز فریون در طولانی مدت برای سلامتی مضر می باشد و ممکن است دچار سردرد،تهوع و سرگیجه شوید.

در صورت مشاهده مشکلات خاص و درست کار نکردن یخچال و یا عدم تشخیص مشکلات مربوط به آن، بهتر است با تکنسین مجرب همتا تعمیر تماس و یا بصورت انلاین درخواست تعمیر یخچال را ارسال کنید. تیم همتا تعمیر جهت بررسی مشکل و تعمیر یخچال در منزل در سریعترین زمان ممکن جهت هماهنگی با شما تماس خواهد گرفت.

چند راه کار ساده برای تشخیص نشت گاز فریون:

کندانسور یخچال را لمس کنید اگر یخچال درحال کارکردن باشد و دمای آن پایین باشد نشان دهنده ی نشت گاز فریون است؛ زیرا زمانی که یخچال در حال کار کردن باشد و گاز در لوله های کندانسور در حال حرکت باشد دمای کندانسور بالا می باشد. مشکل سرد بودن کندانسور می تواند به دلیل خراب بودن آن یا مسدودشدن سیستم باشد.

یخچال را از برق بیرون بکشید و کنترل دمایی آن را خاموش کنید. گوش خود را به بدنه یخچال بچسبانید اگر صداهایی شنیدید نشان دهنده ی وجود گاز فریون و تعادل آن است در غیر این صورت نشتی و تخلیه گاز فریون رخ داده است.

مقالات آموزشی

 image hamta web

تعیین زمان توسط شما

 image hamta web

اعزام سریع تعمیرکار

 image hamta web

تعمیرکاران خبره

 image hamta web

با کمترین هزینه

 image hamta web

گارانتی خدمات

 image hamta web

تهیه قطعات مورد نیاز