نحوه ی کار کردن مایکروویو

5 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
نحوه ی کار کردن مایکروویو
چکیده مقاله :

نحوه ی کار کردن مایکروویو

نحوه ی کار کردن مایکروویو

استفاده از مایکروویو یکی از روش های متنوع پخت و پز است. اجاق مایکروویو برای تولید انرژی از مگنترون استفاده  می کند. مگنترون یا لامپ خلا اصلی ترین قطعه مایکروویو می باشد و انرژی امواج مایکروویو از آن تامین می شود. مگنترون یک لوله خلأ پرقدرت است که به عنوان یک نوسان ساز مایکروویو عمل می کند. میدان های الکترومغناطیسی متقاطع در مگنترون برای  تولید توان زیاد مورد نیاز، در تجهیزات راداری مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه های چند حفره ای ممکن است در فرستنده های راداری یا نوسانگرهای پالس در فرکانس های 600 تا 95000مگاهرتز مورد استفاده قرار میگیرند، ساخت ساده ی آن باعث شده که تنها با فرکانس ثابت می تواند کار کند.

مایکروویو دارای امواج رادیویی نامرئی، فوق العاده پر انرژی، با طول موج کوتاه هستند که با سرعت زیادی حرکت می کنند. فرکانس امواج مایکروویو از امواج مرئی کمتر است، یعنی انرژی کمتری دارند. دلیل این که این امواج می توانند غذا را گرم کنند این است که هر کدام از مواد غذایی دارای فرکانس طبیعی می باشند و زمانی که فرکانس امواج در محدوده فرکانس طبیعی قرار می گیرد دامنه ی جنبش مولکول های قطبی را بیشتر می کنند و به شدت نوسانات افزوده می شود.

وقتی یک مولکول قطبی در یک میدان الکتریکی قرار می گیرد تمایل دارد به سمت میدان جهت گیری کند و زمانی که این میدان به صورت موج باشد، دائما جهت مولکول ها تغییر می کند. فرکانس امواج مایکروویو به فرکانس طبیعی مولکول های طبیعی اب نزدیک است، در نتیجه مولکول های آب درون اجاق مایکرویو مرتب درحال تغییر جهت هستند. این تغییر جهت ها سبب شکستن پیوند بین مولکول ها شده و در نتیجه انرژی موج به انرژی گرمایی تبدیل می شود و همچنین اب موجود در غذا گرم شده که به معنی گرم شدن خود غذاست.

 

اجاق های مایکروویو چقدر کارامد هستند؟

ممکن است انتظار داشته باشید که مایکروویو بسیار کارامدتر از سایر روش های پخت و پز باشد به عبارت دیگر، شما انتظار دارید انرژی که از کابل برق وارد می شود تبدیل به انرژی گرمایی شده و کمتر هدر می رود. پس می توان گفت که پخت و پز در مایکروویو ارزان تر و سریعتر از پخت و پز به وسیله ی اجاق گاز است. اگرچه لازم نیست اجاق مایکروویو را از قبل گرم کنید اما پس از روشن کردن مدتی نسبتا طولانی طول می کشد تا اجاق مایکروویو گرم شود بنابراین تلفاتی در گرما وجود دارد.

 

مایکروویو چگونه غذا را می پزد؟

مایکروویو برای افرادی که شاغل هستند گزینه ی بسیار مناسبی می باشد، زیرا در سریع ترین زمان می توانید غذای خود را گرم کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای پخت و پز، مزه ی غذای پخته شده با مایکروویو بسیار با غذای اجاق گاز متفاوت است حتی ممکن است بعضی افراد طعم آن را دوست نداشته باشند. اجاق گاز مواد غذایی  را از خارج به داخل میپزد یعنی گرما کم کم از لایه های بیرونی به لایه های درونی وارد می شود و باعث پخت غذا می شود. ممکن است بعضی افراد بگویند مایکروویو غذا را از داخل به بیرون می پزد، درحالی که همیشه اینطور نیست. نحوه ی پخت غذا در مایکروویو به مواد غذایی تشکیل دهنده ی آن بستگی دارد و همانطوری که اشاره کردیم موادی که آب بیشتری داشته باشد بیشتر تاثیر دارد و از درون له بیرون می پزد.

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل و شماره تماس شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است