علت گرم نشدن مایکروویو و نکات مربوط به رفع آن

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
علت گرم نشدن مایکروویو و نکات مربوط به رفع آن
چکیده مقاله :

علت گرم نشدن مایکروویو و نکات مربوط به رفع آن

علت گرم نشدن مایکروویو و نکات مربوط به رفع آن

مایکروویو (مایکروفر) امروزه به یکی از لوازم مهم داخل آشپزخانه تبدیل شده است. این وسیله برقی هم برای پخت غذا و هم برای گرم کردن آن مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله مانند دیگر لوازم برقی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. با توجه به طول عمر دستگاه و کیفیت آن ممکن است دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر مایکروویو باشد.

یکی از مشکلات رایج مربوط به مایکرویو عدم گرم نشدن آن است که می تواند دلایل زیادی داشته باشد و بعضا با بررسی سطحی علت مشخص نشده و نیاز باشد از سرویس کار متخصص در این زمینه استفاده شود.

در این جا چند دلیل عمده از دلایل عدم گرم نشدن مایکروویو را بررسی میکنیم.

 

دیود

دیود در پاورهای A/C  توان خروجی را به D/C تبدیل می کند و ولتاژ را دو برابر می کند و می تواند ولتاژ تا نزدیک به 5000 ولت برساند. ولتاژ بالای این پاور مگنترون را برای غذا گرم می کند. وقتی دیود از کار بیافتد، مگنترون ولتاژ کافی را دریافت نمی کند تا بتواند مایکروویو را گرم کند. وقتی دیود به خوبی کار نکند غالبا مایکروویو به طور نامحسوسی از کار می­افتد. در چینن مواردی باید دیود بازرسی شود در صورت که دیود سوخته باشد باید آن را جایگزین کنید. اگر موقع بازرسی کردن از دیود نتیجه­ای نگرفتید و متوجه سالم یا معیوب بودن دیود نشدید از یک مولتی­متر که از باطری 9 ولتی استفاده می کند کمک بگیرید و یا یک باتری 9 ولتی را به صورت سری به دیود متصل کنید. هنگامی که جای سیم­ها را عوض کنید قطعا دیود باید در یک جهت کار کند.

 

سوئیچ درب

بیشتر مایکروویو­ها دارای سه یا چهار سوئیچ درب هستند. هنگامی که درب مایکروویو بسته می شود، سوئیچ های درب به صورت متوالی عمل می کنند تا اطمینان حاصل شود که درب به درستی بسته شده است. اگر هرکدام از سوئیچ های درب خراب شود ، مایکروویو شروع به کار نمی کند و گرم نمی شود. پس برای مشخص کردن نقص هر یک از سوئیچ های درب ، از یک مولتی متر برای آزمایش درستی عمل کرد هر یک از سوئیچ ها استفاده کنید. اگر هر کدام از سوئیچ های درب عمل نکند ، آن را تعویض کنید.

 

مگنترون

مگنترون برای تولید فرکانس مایکروویو که مواد غذایی را گرم و طبخ می کند از ولتاژ و جریان DC بالایی استفاده می کند. وقتی که مگنترون بسوزد مایکروویو گرم نمی شود. مگنترون قابل تعمیر نیست پس در صورت خرابی مگنترون باید آن را تعویض کرد.

 

خازن ظرفیت بالا

خازن ولتاژ بالا به وسیله­ی ولتاژی که از دیود و مبدلی که ولتاژ DC و ولتاژ بالا را خارج می سازد کار می کند. اگر خازن ولتاژ بالا سوخته باشد تمام مداری که جریان ولتاژ بالا از آن عبور می کند از کارکرد صحیح می­افتد. برای مشخص کردن عیب خازن ولتاژ بالا از مولتی متری استفاده می شود که توانایی تشخیص ظرفیت خازن را داشته باشد.

 

ترانسفورمر (مبدل)

 اجاق های مایکروویو به منظور تأمین انرژی شاخک مگنترون ، ولتاژ بسیار بالایی تولید می کنند، از این طریق انرژی لازم را برای پختن مواد غذایی بدست می آورند. وقتی مبدل یک مایکروویو خراب می شود معمولا قوس برمی دارد و بوی سوختگی می دهد.

 

فیوز حرارتی

اگر مایکروویو بیش از حد گرم شود، فیوز­های حرارتی برق مایکروویورا قطع می کنند. برای مشخص کردن خرابی فیوزهای حرارتی از مولتی متر باید استفاده کرد تا مشخص شود که آیا فیوز هنوز به مدار متصل هست یا نه.

 

دماسنج

موقع گرم شدن بیش از اندازه مایکروویو دماسنج جریان الکتریسته را قطع می کند. اگر دماسنج به درستی کار نکند مایکروویو نمی توانید شروع به کار کند و گرما تولید کند. از مولتی متر برای تشخیص نقص دماسنج استفاده کنید در صورت خرابی دماسنج آن را تعویض کنید.

 

کنترل برد اصلی

صفحه کنترل اصلی (کنترل برد اصلی) ممکن است معیوب باشد؛ گرچه به ندرت این اتفاق می افتد. قبل از تعویض برد اصلی تمام قسمت­هایی که احتمال نقص دارند مورد بررسی قرار دهید در صورت کارکرد صحیح همه اجزاء نسبت به تعویض کنترل برد اصلی اقدام کنید.

 

هشدار:

مایکروویو در حالت خاموش و یا موقعی که از برق هم جدا شده باشد ممکن دارای هزاران ولت جریان الکتریسیته باشد. پس قبل از هر اقدامی موارد ایمنی را رعایت کنید چرا که تعویض قطعات مایکروویو بسیار خطرناک است و احتمال دارد دچار شوک الکتریکی شوید. برای تعمیر مایکروویو در منزل و یا تعویض قطعات مایکروویو بهتر است یک تکنسین مجاز اینکار را انجام دهد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل و شماره تماس شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است