قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی
چکیده مقاله :

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

این روزها به دلیل وجود ناخالصی ها و آلودگی آب شهری در اکثر خانه دستگاه تصفیه آب خانگی را مشاهده می کنیم. همانطور که میدانید لوازم خانگی به دلایل مختلف ازجمله استفاده زیاد، مرورزمان یا استفاده نادرست دچار خرابی و تعمیرات می شود که دستگاه تصفیه آب هم از آن مستثنی نیست. شناخت قطعات و نحوه ی کارکرد آن ها در عیب یابی و تعمیر این دستگاه اهمیت بالایی دارد. مدل های بسیاری از دستگاه تصفیه آب خانگی در بازار وجود دارد که قطعات آنها با سایر مدل های دیگر متفاوت است و ممکن است که همه ی قطعات در یک دستگاه وجود نداشته باشد. ما در این مقاله سعی می کنیم که به معرفی همه قطعات موجود بپردازیم.

 

سوئیچ فشار پایین یا لوپرشر

زمانی که دستگاه شما آماده روشن شدن باشد از این قطعه استفاده می شود یعنی زمانی که مخزن آب خالی باشد یا شیر برداشت آب روی سینک را باز کنید این سوئیچ عمل کرده و فرمان روشن شدن را به پمپ شیر برقی میدهد و عمل تصفیه آب شروع می شود.

 

شیر برقی

قطعه ای کاربردی است که در دستگاه های زیادی از جمله دستگاه تصفیه آب، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و آب شیرین کن ها وجود دارد. کنترل جریال ورود و خروج آب به دستگاه بر عهده این قطعه است و تا زمانی اجازه ورود آب را می دهد که منبع تغذیه یا دستگاه به آن نیاز داشته باشد و زمانی که فشار آب شهری بالاتر از حد استاندارد است باعث جلوگیری از هدر رفتن آب می شود. در بعضی از دستگاه های تصفیه آب و همچنین دستگاه های قدیمی تر به جای شیر برقی از قطعه ای پلاستیکی به نام چهار راهی استفاده می شود وبه صورت مکانیکی عمل می کند  ولی به دلیل دقت پایین و آمار خرابی بالا باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.

بهتر است به جای چهارراهی از شیر برقی استفاده کنید، می توانید از متخصصین همتا تعمیر بخواهید این جایگزینی  را انجام دهد.

 

سوئیچ فشار بالا یا های پرشر

این قطعه  به عنوان یک کلید قطع و وصل در مدار عمل می کند و به صورت سری با پمپ در مدار قرار می گیرد. زمانی که شیر برداشت بسته و مخزن ذخیره آب پر باشد، سوئیچ فشار بالا وظیفه ی قطع آب را به عهده دارد. های پرشر از جنس پلاستیکی مقاوم ساخته شده است که به سادگی قابل نصب است و با فشار کمی شلنگ ها به آن وصل می شوند.

 

محفظه ی فیلتر

محفظه فیلتر تصفیه قطعه ای است که انواع فیلتر و کارتریج استاندارد را می توان درون آن قرار داد. با توجه به تنوع زیاد فیلترها انواع مختلفی از محفظه ها نیز طراحی شده اند که هر کدام کاربرد خاصی دارند که ممکن است شفاف یا مات باشند. به عنوان مثال در مرحله ی اول تصفیه آب یک محفظه شفاف قرار می گیرد ویک فیلتر الیافی درون آن قرار می گیرد. به این دلیل رنگ این محفظه را شفاف در نظر می گیرند تا به راحتی وضعیت فیلتر درون محفظه را کنترل کنند. اگرچه تنوع محفظه فیلتر زیاد است اما عموما سعی می شود استانداردهای لازم برای هر بخش رعایت شود.

 

مخزن ذخیره آب

از اجزای مهم دستگاه تصفیه آب مخزن آن می باشد که در انواع پلاستیکی، فلزی و ترکیب فلز و پلاستیک موجود است. مدل فلزی یا ترکیب پلاستیک و فلز بهترین و رایج ترین مخزن ها می باشد. به دلیل اینکه آب به صورت تدریجی تصفیه می شود نمی توان به صورت مستقیم از آن استفاده کرد بلکه ابتدا باید آب تصفیه شده در یک مخزن ذخیره شده وسپس از طریق شیر برداشت از آن استفاده شود. آب برای استفاده و خروج از مخزن به فشار نیاز دارد. این مخزن ها نمونه ی کوچک شده از مخازن فشاری هستند که در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس مورد استفاده قرار می گیرند. درون مخزن کیسه ی هوا وجود دارد، فشار هوای موجود در کیسه باعث خروج آب تصفیه شده از مخزن می شود.

 

پمپ تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس پمپ ها وظیفه ی بالا بردن فشار آب برای تغذیه ی فیلترهای ممبران را برعهده دارند. البته دقت داشته باشید که پمپ تصفیه ارتباطی به فشار آب ورودی ندارد وتنها وظیفه آن تامین فشار لازم برای فیلتر ممبران می باشد. اگر میزان فشار لازم وارد نشود آب تصفیه شده کیفیت پایین تری خواهد داشت و همچنین تولید فاضلاب بیشتر شده و فیلترها آسیب می بینند. پمپ ها به صورت دیافراگمی هستند به این صورت که یک سیم پیچ به عنوان الکتروموتور نیروی محرکه لازم را برای پمپ فراهم می کند و چرخش محور باعث تحریک دیافراگم و حرکت آب می شود.پمپ تصفیه می تواند حجم کمی از آب را منتقل کند اما توانایی این را دارد که آب را با فشار بالایی پشت فیلتر ممبران نگه دارد.

 

فشارسنج

در بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی یک فشارسنج وجود دارد. بسته به کیفیت دستگاه می تواند فشارسنج معمولی یا فشارسنج گیج روغنی باشد که گیج فشار روغنی از کیفیت بهتری برخوردار بوده و به دلیل روغنی بودن آن، طول عمر بیشتری دارد. این فشارسنج به منظور نمایش و کنترل فشار آب خارج شده از پمپ بروی دستگاه تصفیه به روش اسمز معکوس نصب می گردد و تاثیری بر کیفیت تصفیه آب ندارد. گیج دستگاه تصفیه معمولا بعد از پمپ بین فیلتر سوم و  فیلتر چهارم نصب می شود.

 

محدودکننده جریان فاضلاب

این قطعه در واقع مجرای عبور فاضلاب را باریک می کند و جریان فاضلاب را محدود می کند و به این ترتیب آب کمتری وارد جریان فاضلاب می شود. بدون این محدودکننده مجرای فاضلاب کاملا باز است و عملا نقش راه گریز برای آب درون  محفظه را بازی می کند بنابراین بدون وجود آن آب از غشا عبور نمی کند و به راحتی وارد مجرای فاضلاب می شود.

 

شیربرداشت آب

شیر برداشت آب کوچک است و می توان آن را روی سینک نصب کرد همچنین می توان به وسیله ی یک پایه کوچک آن را به دیوار وصل کرد. شیر برداشت مناسب علاوه بر زیبایی ظاهری باید از الیاژهای بی خطر مانند کروم ساخته شود و در آن از سرب استفاده نشود. هنگام خرید توجه داشته باشید هرچه وزن شیر بالاتر باشد نشاندهنده ی کیفیت بالای آن است. جنس مغزی شیر از سرامیک است، درصورتی که آب با سختی بالا وارد آن شود به سرعت خراب می شود پس زمانی که دستگاه تصفیه استاندارد نباشد و سختی آب خروجب بالا رود شیر برداشت نیزخراب می شود.

 

شلنگ تصفیه آب

برای انتقال آب در دستگاه تصفیه آب و ارتباط چند فیلتر مختلف باهم از شلنگ تصفیه آب استفاده می شود. به دلیل اینکه آب دائما داخل شلنگ درحال جریان است کیفیت تولید آن بسیار مهم است. شلنگ باید دارای تاییدیه nsf باشد زیرا شلنگ های بی کیفیت باعث ایجادطعم نامطبوعی در آب شده و در دراز مدت باعث بروز بیماری ها می شود. سیستم های لوله کشی دستگاه تصفیه آب هر چند سال یکبار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم تعویض گردند.

تیم همتا تعمیر اماده ارائه هر گونه مشاوره و انجام تعمیر دستگاه تصفیه آب در سریع ترین زمان ممکن بوده و از بهترین قطعات با گارانتی معتبر استفاده خواهد کرد. لازم به ذکر است سرویس و تعمیرات ارائه شده، برای مشتریان گارانتی می شود.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل و شماره تماس شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است